Kroning kleurt Nederland Oranje en maakt een crisisplan noodzakelijk

Tijdens de aankondiging van de aanstaande troonswisseling in Nederland werd al gemeld dat onze aankomende Koning een koopmansmentaliteit heeft. Geheel in lijn daarmee zien velen mogelijkheden een graantje mee te pikken van deze gebeurtenis waarvoor alle registers open getrokken worden.

 

Terwijl onze aankomende Koning op strategisch niveau bezig is zijn rol meer inhoud te geven dan de ceremoniële rol die hierin voor hem weggelegd is, houdt Maxima zich op operationeel niveau bezig met de vraag welke ontwerper zij moet kiezen voor haar jurk.  De RVD draait overuren om alle communicatie in goede banen te leiden maar hierin zijn zij niet alleen. Marketing en communicatiespecialisten zijn al vanaf de aankondiging door Koningin Beatrix van haar abdicatie bezig elkaar de loef af te steken.

 

Klaverblad verzekeringen probeert vooral gewoon te blijven als de koopman in iedereen wakker wordt. De schappen vullen zich met oranje artikelen als Willem en Maxima kabouters, nieuwe tronen, oranje speelgoed voor de dieren en AH geeft zijn beproefde succes een nieuw jasje door het uitgeven van koningswuppies.

 

In veel dienstverlenende sectoren zijn net als bij de politie crisisteams ingericht om er samen voor te zorgen dat snel ingespeeld kan worden op incidenten zodat deze historische dag vooral een feest kan zijn voor alle lagen van de bevolking in Nederland. Volgens oud Hollands gebruik worden budgetten nu al overschreden want voor en door de Kroning gaan de kassa’s rinkelen.

 

Mocht zich ondanks alle voorbereidingen op het ‘worst case scenario’ toch een incident voordoen geeft het crisisplan vorm en inhoud aan de communicatie. Een goed crisisplan bevat een aantal aandachtspunten die niet alleen voor bedrijven die zich met de Kroning bezig houden van belang zijn maar voor elk soort crisis die uw bedrijf kan treffen. Ik zet ze voor u op een rij en help u graag om een crisisplan op maat voor uw bedrijf op te stellen.

Aandachtspunten Crisisplan

  • Een centraal communicatiepunt en korte communicatielijnen
  • Duidelijk maken wie woordvoerder is + bereikbaarheid
  • Bepalen wie lid is van het crisisteam
    • Directielid
    • Communicatiedeskundige
    • Jurist
  • Stel vast wie belangrijkste actoren zijn
  • Zorg voor goede adreslijsten
  • Centrale persruimte inrichten/aanwijzen
  • Intern/extern call-center voor telefonische vragen
  • Checklisten
  • Actualiseer het plan regelmatig (betrokkenen/telefoonnummers)

 

D. v.d. Tuin

Ik blijf leren van u, terwijl ik bezig ben om van mijn bedrijf een succes te maken. Ik geniet er absoluut van om alles te lezen wat er gepost wordt op uw blog. Hou svp de blogstroom in gang, ik lees ze graag.

Petra

Mijn broer raadde me dit blog aan omdat hij dacht dat ik hier wel wat mee zou kunnen. Hij had absoluut gelijk en ik ben erg bij met dat ik deze site bezocht heb. Je hebt geen idee hoeveel tijd ik anders kwijt zou zijn met zoeken naar dit soort informatie.

Hartelijk dank!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.