Succes van het merk Huishoudbeurs

De huishoudbeurs is van oudsher een beurs door en voor vrouwen, waar ze zich kunnen herkennen in alle aspecten van het huishouden en het vrouw-zijn.  Een beurs om nieuwe producten uit te proberen, elkaar te ontmoeten, te zien, te ruiken, te voelen en te proeven. Na  bijna 60 jaar is deze beurs niet bejaard maar uitgegroeid tot een emotiemarkt waarin zowel de traditioneel ingestelde huisvrouw als de moderne huisvrouw zich herkent.

 

Om na te gaan wat het succes van de huishoudbeurs is, dient eerst de vraag beantwoordt te worden: Wat maakt een sterk merk?

 

Een merk is emotie, een beleving. Want waar denk je aan bij Coca Cola, Apple, Shell, Magnum of Heineken? Niet alleen aan drinken, computers, tanken of een ijsje. Een sterk merk weet in te spelen op het gevoel, de beleving ofwel de emotie van de doelgroep en is uniek in zijn identiteit.  Het merk Heineken bijvoorbeeld belooft de consument een beleving (open your world), een andere waarde dan b.v. het lessen van dorst. Kernwoorden hierin zijn: doelgroep, identiteit, beleving.

 

Om aan te blijven sluiten bij de doelgroep is het van belang te luisteren en te ervaren wat deze doelgroep bezig houdt, hoe zij onderling met elkaar in contact komen en blijven. Een merk houdt vast aan de eigen identiteit maar gaat wel mee in de wereld van de doelgroep.

 

En daarin kunnen we leren van de huishoudbeurs.

 

Doelgroep

De doelgroep van de huishoudbeurs is de huisvrouw maar omdat de rol van de vrouw in het huishouden sinds de start van de huishoudbeurs in 1955 gewijzigd is, moet hier op ingespeeld worden om deze steeds breder wordende doelgroep te blijven boeien.

 

De beurs richt zich niet alleen op de bonnetjes knippende huisvrouw die op zoek is naar noviteiten maar ook op de moderne zakenvrouw die haar leven middels social media organiseert en die op zoek is naar gadgets en mindfullness.

 

Identiteit

De identiteit van de huishoudbeurs is door de jaren heen veranderd, rijper geworden. Van oudsher was het een beurs waar men kennis kon maken met noviteiten voor het huishouden . Tegenwoordig is de huishoudbeurs uitgegroeid naar een evenement waarop het ook mogelijk is workshops te volgen, shows te zien en een uitstapje te maken naar de 9 maanden (baby) beurs. Kortom; alles wat nodig is om aan te sluiten bij alle facetten in het leven van de doelgroep, die zich met meer dan alleen het huishouden bezig houdt.

 

Beleving

Ieder jaar wordt een centraal thema gekozen, waarop alle activiteiten en de stands zich richten. Op de ene stand draait het om verkopen en korting, de andere stand draait om verzorging. De bezoekers maken snel een keuze; even blijven staan, iets kopen of: doorlopen. Hoe duidelijker een stand laat zien wat de doelstelling is, hoe sneller de doelgroep kan beslissen om de stand een bezoek te brengen.

Succes

Of een merk succesvol is of niet, hangt af van de mate waarin het erin slaagt de belofte die het doet aan de consument, waar te maken. De belofte van het merk Huishoudbeurs is een gezellig dagje uit met vriendinnen. Zolang de huishoudbeurs er in slaagt aan de verwachting van haar doelgroep te voldoen, zolang zal dit jaarlijks terugkerend evenement succesvol zijn.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.